IIdee essenceizmu wobec religii
Essenceizm nie jest religią.
Nie jest kultem.
Nie tworzy żadnego wyznania.
Jest tylko drogą do zrozumienia Bytu Pierwoistnego, wiecznej osobowości człowieka i otaczającej nas rzeczywistości. Ma swoje teorie dotyczące Boga jako Bytu Pierwoistnego, aksjologiczne teorie dobra i zła, ma teorie dotyczące działania Opatrzności Bożej, reinkarnacji, zbawienia oraz poszczególnych działów teologii, przez co tworzy zwartą całość poglądową dotyczącą religii. Jest zatem, w stosunku do religii, zespołem analitycznych narzędzi do badania zjawisk związanych z istnieniem sfery pozamaterialnej, a dokładniej rzeczywistości poza czasem i przestrzenią.
W swoich badaniach essenceizm próbuje działać jak system naukowy.
Historia religii, szczególnie tych z Bliskiego Wschodu, to historia odwrócenia biblijnego stwierdzenia, że Bóg stworzył człowieka Swój na obraz i podobieństwo. Przez to powstała wizja Boga na obraz i podobieństwo człowieka, czyli Boga urojonego.
Dawno temu judaizm „ukształtował” Boga na swoje potrzeby plemienne i zrobił z Niego Jahwe – istniejącego do dziś urojonego Boga judaizmu.
Potem chrześcijanie, na swój sposób rozumiejąc naukę i wyjaśnienia Jezusa Chrystusa, zmodyfikowali Boga „żydowskiego” na swojego, „chrześcijańskiego” Boga urojonego.
Następnie islam jeszcze bardziej zmodyfikował na swoje potrzeby plemienne Boga i zrobił z Niego Allaha – „islamskiego” Boga urojonego.
Essenceizm wypowiada się w następujących ideach, którymi zajmuje się teologia. Oto te idee:
= Idea Serca Bytu Pierwoistnego (aspekt ontologii)
= Idea Praw Bożych (aspekt epistemologiczny)
= Idea dobra (aspekt aksjologii)
= Idea osobowego zła (aspekt aksjologii)
= Idea działania wolnej woli (aspekt epistemologiczny)
= Idea Opatrzności Bożej (aspekt metodologii)
= Idea odpowiedzialności za świat (aspekt logiki)
= w idei Miłosierdzia Bożego (aspekt etyczny)
= Idea konieczności zbawienia i Zbawiciela (aspekt metodologii)
= Idea zrozumienia reinkarnacji (aspekt metodologii)
= Idea dualizmu dobra i zła (filozofia religii)
= Idea końca świata (aspekt epistemologiczny).
= Idea doskonałego świata (filozofia religii)
= Idea jednej wielkiej rodziny ludzkiej (aspekt epistemologiczny).
dodatkowo:
= Konieczność zmiany wiedzy o Bogu w XXI wieku
= Najważniejsze kwestie wiedzy o Bogu
= Religijne wizje Boga - Bóg Prawdziwy czy urojony?
= Osobiste sposoby poznania Boga
= Ostrzeżenie przed degradacją religii
= Prawdziwy Bóg nie zna zła
ESSENCEISM – system badawczy dla określenia Pierwszej Przyczyny